Renesance

  • kulturní a společenská epocha v období 14. až 16. století (francouzsky renaissance ⇒ obrození, obroda, nový rozkvět; italsky rinascimento)
  • snaha o nápravu a obnovu (obrození společnosti – obnovení zájmu o vše přirozené a liské)
  • první znaky renesance se objevily už ve 13. století v Itálii, odkud se rozšířila dále do Evropy
  • pojem renesance byl údajně prvně použit italským malířem a životopiscem Giorgio Vasarim, a to v 16. století
  • renesance se začala šířit především mezi bohatými měšťany
  • renesance hledala nějaký vzor, který ale nemohl být z období kritizovaného středověku, a tak se obracela k Antice
  • hlavním rysem byl odpor ke svazujícím středověkým zásadám diktovaných církví – její autoritou otřásaly především nové vědecké objevy, jež vyvracely názory církve; pozornost se tak začala pomalu odvracet od Boha k člověku, v jeho vědecké zkoumání a rozum
  • významné vědecké objevy té doby spadaly hlavně do oblasti přírodní a astronomické
  • církvi byla vyvrácena domněnka, že Země je středem vesmíru a byl zaveden pojem heliocentrický systém (heliocentrismus = Slunce je středem vesmíru a sluneční soustavy); o poznání vesmíru se v té době významně zasloužili hlavně tito astronomové: Mikuláš Koperník, Galileo Galilei a Giordano Bruno
  • nové zámořské objevy – roku 1492 objevení Ameriky
  • rozvoj knihtisku umožnil výrazně rychlejší šíření knih; literatura se rozvíjela v národních jazycích namísto latiny

Znaky renesance

  • úsilí o světskou kulturu  - autoři literárních a dalších uměleckých děl se obraceli hlavně k pozemskému životu, oslavovali člověka a jeho rozum ⇒ obrat k člověku
  • individualismus – pocit sebevědomí jedince (víra ve vlastní síly); člověk se stává centrem zájmu sebe sama (antropocentris­mus)
  • inspirace a vzory v antické kultuře, kultura měšťanstva a měst
  • svoboda myšlení a tvorby bez ohledu na náboženství, nenáboženský charakter myšlení ⇒ světskost

Proč mohla vzniknout renesance

  • rozvoj řemeslnické výroby, vznik prvních manufaktur, rozšiřování mezinárodního obchodu a velké námořní objevy
  • vynález knihtisku (roku 1450)
  • krize středověké církve
  • růst významu měšťanstva a měst
  • vyšší úroveň vzdělanosti (rozvoj poznání a věd)

 

 
DANTE ALIGHIERI

Dante Alighieri  (1265 Florencie – 1321 Ravenna) byl jeden z nejvýznamnějších italských básníků, významně však přispěl také k vývoji jazykovědy a italského jazyka a k vývoji politické filozofie. Jeho největším dílem je Božská komedie , pro dějiny politické filozofie má velký význam latinský spis De monarchia. Dante je rovněž považován za tvůrce spisovné italštiny, kterou svými díly prosadil (O řeči lidové).

Je považován za předchůdce renesance a jednoho z nevýznamnějších představitelů světové literatury.

  • Božská komedie – cca 13061320, 3 části Očistec (Purgatorio), Peklo (Inferno) a Ráj (Paradiso)
    Hlavní dílo, jeden z největších eposů lidské historie. Toto rozsáhlé dílo psal Dante pravděpodobně kolem 20 let. Je alegorickým zobrazením lidstva a vesmíru, je plná symbolismu, filozofických a historických narážek. Nazývá se komedií, protože je to dílo, které má dobrý konec - duše putuje, aby nalezla spásu a nalezne ji.

Peklo a Očistec

Hlavní postavou je sám autor, který se dostal vlastní vinou do potíží. Těch si v nebi všimla Beatrice Portinari (Dantova ideální žena, jím v minulosti milovaná), která mu na pomoc poslala básníka Vergilia, aby Danta provedl Peklem a Očistcem. Po cestě se setkává se slavnými osobnostmi minulosti a osobnostmi ze svého vlastního života. Dantovo jméno se však v Božské komedii objevuje jen jednou: v XXX. zpěvu Očistce, když Danta musí opustit Vergilius, neboť jako pohan nesmí vstoupit do Ráje („Dante, že Vergil pryč se odebírá, ty neplač proto, neplač proto v žalu…“).

Ráj

Rájem ho provází sama Beatrice,  která bývá vykládána jako symbol krásy, dokonalosti, církve, teologie či filozofie. V díle je obecně mnoho různých symbolů, které mohou být různě vykládány.

Příběh začíná nepovedenou procházkou poutníka ve středních letech (Dante sám), který zabloudí v hlubokém lese (temný hvozd je alegorií světa, kterým se člověk protlouká). Zde ho napadnou tři šelmy - pardál zpodobňující smyslnost, vlčice jako alegorie nenasytnosti a lev jako symbol pýchy. Ubohý poutník zběsile utíká pryč a dostane se k příkrému srázu, kde narazí na svého průvodce - antického básníka Vergilia, který byl vyslán Beatricií, aby Danteho provedl skrz Peklo a Očistec, ona sama se ho má ujmout až v Ráji.
Vergilius obrátí Danta k hlubokému zamyšlení se nad vším, co okolo sebe uvidí, a tak se báseň nese na vlnách filozofických rozprav, mnoha otázek a už mnohem méně odpovědí. Básník opouští Danta v předpokoji v Pekle, jako pohan narozený před příchodem Krista nesmí nikdy překročit práh jemu zapovězeného Ráje. V Ráji se Danta ujímá jeho milovaná Beatrice ve zbožštělé podobě a obě zbloudilé duše, které k sobě mají navždy patřit, dojdou zaslouženého míru a pokoje.

Celé dílo je prodchnuto číselnou symbolikou stejně jako soudobé chápání a náhled na svět. Trojčlennost světohého názoru odpovídá třem postavám svaté Trojice, i třem záhrobním říším tehdejší kosmologie, které také tvoří tři oddíly.
Alegorické dílo představuje pouť zbloudilé duše po záhrobí, která se snaží dojít až k jádru a nejčistší filozofii lásky a vůbec porozumění světu. Dante zde odpovídá na mnoho filozofických, překvapivě ale i vědeckých, otázek (např. Kde se vzaly skvrny na Měsíci? Je to kvůli jeho plynatosti?). Vyjadřuje i svůj obdiv a úctu k antice, i když veškerou společnost tohoto období odsoudil jako nekřesťany k věčnému polovičnímu životu v Předpeklí. Zajímavé je, že Dantovo posuzování hříchů poukazuje i na politické stranění císaři.

Každý ze 3 hlavních dílů má 33 zpěvů, Peklo má navíc ještě jeden předzpěv, což je celkově rovná stovka. Celá báseň je sestavena v tzv. tercíně - trojveršový řetězový sloh se schématem rýmů aba, bcb, cdc, ..., xyz, zyz... a jedná se o pětistopý jamb.

"Svou paní zřel jsem tak veselou státi,
že v hvězdy topila se jasu,
tím hvězdu zřel jsem novým leskem pláti."

Boccaccio Giovanni
(1313 - 21.12.1375) 

Giovanni Boccaccio , italský renesanční spisovatel a básník, se narodil pravděpodobně v Paříži v roce 1313 a zemřel 21. prosince 1375 ve Florencii. Příslušnost k domu Bardiů, financujících anjouovskou dynastii, mu zaručovala přístup ke dvoru, kde prožil nešťastnou lásku k hraběnce Marii d'Aquino, která pod jménem Fiammetta má v jeho díle podobnou funkci jako Dantova Beatrice nebo Petrarkova Laura. Po úpadku Bardiů a po otcově smrti se vrátil do Florencie.
Vrcholem jeho tvorby je Dekameron (1348-53), cyklus stovky novel rozdělených po deseti na deset dní. Vypráví si je společnost tří mladíků a sedmi dívek, kteří utekli z Florencie na venkov v době moru v roce 1348. Tato rámcová povídka spojuje novely v organický celek, komponovaný podle vzoru Božské komedie s didaktickým záměrem ukázat na hierarchicky seřazených příkladech neřestí a ctností cestu k šťastnému životu, na rozdíl od Danta však pozemskému; proto bývá Dekameron nazýván lidskou komedií. Boccaccio chtěl dokázat, že italský jazyk je vhodný stejně jako latina pro všechny žánry "vysoké" literatury, např. v prozaickém románu Filocolo (1336), eposu o 18 zpěvech v Caccia di Diana (Dianin lov), v eposu Filostrato (1338) a Teseida (1340-41). Pravděpodobně po Dekameronu vznikla satirická povídka Koš aneb Bludiště lásky. Setkání s Petrarkou 1350 přivedlo Boccaccia k zájmu o humanismus. Život Dantův je prvním životopisem tohoto největšího italského básníka. Ve stáří ho představy posmrtné odplaty přiměly k zavržení vlastních děl; od úmyslu spálit je ho odvrátil Petrarca, byť sám (v dopise 1373) považoval Dekameron pouze za "mladistvou knihu, napsanou v próze a určenou pro lid". Boccacciova próza je považována za závazný vzor literárního jazyka v Evropě; Dekameron podstatně ovlivnil vývoj evropské novely a dodnes je zdrojem inspirace pro všechna umění.

 

Francesco Petrarca (1304 –  1374) byl italský spisovatel a básník, který svým dílem navazoval na Danta a spolu s ním bývá někdy považován za předchůdce a jakéhosi duchovního otce humanismu a renesance. Měl smysl pro přírodu, pro hory a turistiku, dalo by se říct, že byl jedním z prvních alpinistů.

Pro svou italskou tvorbu bývá považován za tvůrce sonetu jako básnického žánru a jednoho z nejvýznamnějších autorů evropské milostné poezie. Většina jeho italských básní je věnována jeho neopětované lásce, Lauře de Noves. Jeho hlavní básnické dílo se nazývá Zpěvník, neboli Sonety Lauře. Sonet je složen ze čtrnácti veršů, které jsou rozděleny do strof: dvou prvních čtyřveršových (latinsky kvarteta) a následných dvou tříveršových (tzv. terceta). 

FRANCOIS VILLON

Francois Villon (1429/31 – 1463) byl francouzský renesanční básník. Své jméno převzal od pařížského kaplana Guillama de Villon, protože se ho ujal a podporoval ho, poslal ho na Sorbonu (pařížskou univerzitu), kde se v roce 1449 stal bakalářem a roku 1452 mistrem. Studentský bohémský život (bohém – člověk žijící nekonformním způsobem života, nemyslí na budoucnost, užívá si života) se mu zalíbil natolik, že rezignoval na kariéru a žil stejným způsobem i po studiích. Byl členem různých rebelujících protistátně zaměřených spolků, několikrát byl souzen pro výtržnictví, opilost, rvačky a drobné krádeže. V roce 1455 byl souzen za loupežnou vraždu, dostal trest smrti, byl však amnestován. Pro jeho životní styl a místy až vulgární prvky tvorby bývá považován za prvního básníka, které označujeme jako … (viz tajenka).

Podle něj je nazvána i básnická forma – villónská balada, která se skládala z 4 slok (tři sloky – 7 až 12 veršů, poslední – 5 veršů). Jeho poezie je plná kontrastů, spojuje vysoké a nízké styly (dvorskou poezii s vulgarismy), středověké prvky s renesančními, cynismus s hlubokým citem. Často používá oxymóron (spojování slov navzájem si protiřečící – hlučné ticho). Používá ironii a satiru – zesměšňuje pastýřskou poezii (vliv antiky – zidealizované básně o venkově). Dělal si legraci ze všech, ze sebe i ze smrti.

Svá stěžejní díla – Malý a Velký testament napsal převážně ve vězení za onu loupežnou vraždu, kterou spáchal kvůli ženě, kterou miloval. Jak romantické!

 

FRANCOIS RABELAIS

asi 1495 - asi 1553

Rabelais v mládí vstoupil do františkánského řádu, přestoupil k benediktinům, klášter časem opouští a studuje lékařství v Montpellieru. Roku 1537 se stává doktorem. Jako lékař provázel kardinála Jeana du Bellaye do Říma. 
V roce 1532 vydává lidový román o obru Gargantuovi, z tohoto lidového vypravování pak čerpá látku pro svůj román, jehož první dvě knihy, Pantagruel a Gargantua, vydává anonymně. Pod záštitou mocných ochránců vydává další pokračování pod vlastním jménem. Aby se vyhnul pronásledování, žije v Metách, časem se stává kanovníkem a dokonce farářem v Meudonu, avšak fary se brzy vzdal, nebyl farářem ani celý rok. Pátá kniha románu vyšla až po jeho smrti.

Gargantua a Pantagruel

Objemný satirický román vypravuje o dětství, výchově a dobrodružstvích obra Gargantuy, v další knize o jeho synovi Pantagruelovi, ke kterému se druží chytrák Panurge. Ve třetí knize se Panurge táže osudu, snů, Sibyly, básníka, hadače, bohoslovce, lékaře, filosofa, má-li se oženit, na radu blázna Tribouleta Panurge a Pantagruel vstoupí na loď, aby se na věc optali věštírny božské lahve. Ve čtvrté knize se líčí plavba do Číny, kde věštírna je, cestou míjejí ostrovy jinotojů (na jednom jsou vykonavatelé spravedlnosti, jinde katolíci, protestanti, epikurejci). Pátá kniha, kterou napsal asi někdo jiný podle Rabelaisova rozvrhu, útočí na římskou církev, která je zobrazena jako Znějící, útočí na justici, když přistanou u ostrova abstraktních pomyslů (Dáma Pátá Essence), konečně poutníci dospějí do chrámu Láhve, její odpověď zní Trink. Lid bere věštbu doslova a zapíjí mizérii, vzdělanci však soudí, že odpověď je míněna jako pití ze zdrojů vědy.

Rabelaise v díle vystupuje jako člověk snášenlivý, odpůrce fanatismu, skeptik, nepřítel středověku, zvláště středověkého způsobu výchovy, doporučuje tělocvik, názorné se seznamování s věcmi, sní o ideálním uspořádání části společnosti, kde by ve svobodě žili vynikající intelektuálové. 
Sloh díla je barvitý, jazyk vychází z lidové mluvy.