Opakování větných členů a vedlejších vět

I.                    Urči druh vedlejší věty a převeď na větu jednoduchou:

Příklad: Nejsem ten, kdo podvádí. – Nejsem závistivý.

a.      Tereza je taková, že všechny kritizuje.

b.      Mirka je ta, která se stále usmívá.

c.       Podmínky jsou takové, aby vyhovovaly všem.

d.      Učitelův názor byl takový, že nás všechny přesvědčil.

e.      Pavel jen ten, kdo vyjde všem vstříc.

 

II.                  Urči ve větách podměty: vyjádřený, nevyjádřený, všeobecný

a.      Jak si usteleš, tak si lehneš.

b.      V televizi dávali záznam divadelního představení.

c.       Policisté legitimovali všechny zúčastněné koncertu.

d.      Kamarádi měli svou vlastní kapelu.

e.      Nejraději hráli písně od Beatles.

f.        Tak nám zabili Ferdinanda!

g.      Večer se setkávali na návsi u autobusové zastávky.

h.      V novinách psali, že ubyly pracovní příležitosti.

III.                Ve větách podtrhni podměty vyjádřené infinitivem a převeď je na podměty vyj. Podst.jm.:

Příklad: Pobýt na čerstvém vzduchu je zdravé. Pobyt na čerstvém vzduchu je zdravý.

a.      Je pro nás přirozené zpívat si při práci.

b.      Cestovat s velkým psem není zrovna lehká záležitost.

c.       Bylo obtížné uklidnit rozvášněný dav.

d.      Plavit se po moři bylo nádherné.

e.      Bavilo by mě rýžovat zlato.

IV.               Vedlejší větu podmětnou nahraď podmětem.

a.      Kdo zvítězí, získá lákavou cenu.

b.      Je mým tajným přáním, abych se dostala na grafickou školu.

c.       Kdo hrál na kytaru, byl u táboráku vždy vítán.

d.      Líbilo se nám, že jste s dětmi jednal mile.

e.      Kdo restauruje sochy, má velice obtížnou a odpovědnou práci.

f.        Je jasné, kdo to napsal.

g.      Je jasné, proč to napsal.

h.      Je jasné, jak to napsal.

i.        Je jasné, proč to napsal.

V.                 Doplň k hlavním větám vhodné věty vedlejší podmětné

a.      Je nutné, aby

b.      Mrzelo by mne, kdyby

c.       Vědělo se, jaký

d.      Bylo nám řečeno, že

e.      Jistě se dokáže, co

VI.               Uvedená slova použij ve větách ve funkci předmětů a urči jejich pád.

a.      Sestru

b.      O kamarádce

c.       Tobě

d.      Do něho

e.      Chudákovi

VII.             Vedlejší větu předmětnou doplň větou hlavní.

a.      _________________________________, abychom jí poradili.

b.      _____________________________________, co namalovala.

c.       ______________________________________, že nakonec nepojedou na hory.

d.      ____________________________________, aby se vrátili z výletu včas.

VIII.           Vedlejší větu předmětnou převeď na předmět.

a.      Přeji ti, aby se ti splnila všechna tvá nejtajnější přání.

b.      Popište, jak vypadá pyramida.

c.       Podle předpovědi počasí čekáme, že se od pátku začne prudce ochlazovat.

d.      Viděli jste někdy, jak nad mořem zapadá slunce.

e.      Učili jsme se, že Kartágo bylo zničeno ve válkách s Římem.

f.        Kluci se vsadili, kdo chytí nejvíce míčů.

IX.                Rozlište, kdy se jedná o větu podmětnou a kdy o větu předmětnou.

a.      Zavolej mi, co budeš dělat zítra dopoledne.

b.      Netušila jsem, že mi přijde doporučený dopis.

c.       Není mi známo, jak příběh skončil.

d.      V novinách psali, že se situace na Blízkém východě opět zhoršila.

e.      Dosud se nezjistilo, kdo z okna vyhodil květináč na školní dvůr.

f.        Bylo zajímavé, co nám vyprávěl pan učitel při hodině dějepisu.

g.      Slyšel, jak se kluci hádají.

X.                  Rozlišuj přívlastky těsné a volné. U přívlastků volných doplň čárky.

a.      Váza z ručně broušeného skla je vzácná.

b.      Knihu popisující utrpení Židů v koncentračních táborech by si měl přečíst každý.

c.       Navštívili jsme hrad Okoř stojící nedaleko od Prahy.

d.      K narozeninám dostal ručně pletený svetr.

e.      Pavlův pes chvějící se strachem zalezl pod postel.

f.        Večer se všichni sesedli kolem ohně plápolajícího dlouho do noci.

g.      Ve svém pokoji vyzdobeném plakáty mých oblíbených kapel se cítím dobře.

h.      Můj bratr obchoduje s vínem dovezeným z Itálie.

i.        Testem srovnávajícím vaše výsledky musíte projít všichni.

XI.                Nahraďte věty přívlastkové rozvitými přívlastky.

a.      Chlapci, kteří hráli hokej, jsou omluveni.

b.      Na lodyze vyrůstají listy, jež se podobají listům lnu.

c.       Odchytili jsme včelí roj, který letěl přes naši zahradu.

XII.              Vložte vedl. věty přívlastkové. Využij spoj.výrazy: který, jenž, že, která odkud, jaký

a.      Potkal dívku uprostřed rozlehlého parku.

b.      Fialky překrásně voní.

c.       Materiál je lehčí a měkčí.

d.      Kamarádka se na mě obrátila s prosbou.

e.      Blížil se pomalu k hradu.

f.        To je dárek.

g.      Napsala mi zprávu.

h.      Televizní pořad byl zajímavý.

 

XIII.            Doplň čárky. Změňte souvětí ve větu jednoduchou.

a.      Podali mi čaj abych si doplnil tekutiny.

b.      Jakmile odešla nastalo velké stěhování.

c.       Žena která seděla na lavičce mně připomněla moji babičku.

d.      Protože byl vytrvalý vybrali ho do  družstva.

e.      Přestože se choval nevhodně nenavrhli mi trojku z chování.

f.        Viděl jsem ho jak netrpělivě přešlapuje za dveřmi kabinetu.

g.      Sledoval jak se vlak pomalu rozjíždí.

h.      Nevěděl jsem že mu dopis již odeslali.

i.        Není známo kdy se vrátí.

j.        Jestliže mě bude bolet pata na zájezd nemohu jet.

XIV.           Nahraďte příslovečná určení vedlejší větou příslovečnou:

a.      Přes nepříznivé počasí v závodě pokračovala.

b.      Ihned po obdržení důchodu koupil nový počítač.

c.       Při cvičení si zlomila levou ruku.

d.      Při zvýšené teplotě zůstaňte ležet.

e.      Začala cvičit pro zlepšení tělesné kondice.

f.        Bez tebe by pro mě život neměl smysl.

g.      Běžel rychle.

h.      Odpočívali na bezpečném místě.

i.        Nedostavil se pro závažné onemocnění matky.

XV.             Určete věty vedlejší.

a.      Sledoval Jirku, zatímco jsme si povídali.

b.      Sledoval Jirku, protože jsme si povídali.

c.       Sledoval Jirku, aby mu mohl pomoci.

d.      Sledoval Jirku, i když nebyl naším kamarádem.

e.      Sledoval Jirku, který  měl vážné problémy.

f.        Sledoval Jirku, jak bezradně bloumá ulicemi.

g.      Sledoval Jirku, kdykoli jsme potřebovali.

h.      Sledoval Jirku, kde jsme požadovali.

i.        Sledoval Jirku, kdo měl právě čas.

j.        Sledoval Jirku, jestliže jsme o to požádali.

k.       Sledoval Jirku tak, jako pracují profesionální agentury.

XVI.           Určete věty hlavní a vedlejší. Nakresli graf souvětí.

a.      Zdálo by se, že jsem se svém vyprávění o Indiánské zemi zapomněla na ty, kteří jí vlastně dali jméno.

b.      Oni však tenkrát žili v nadoblačné říši a neměli ani ponětí o tom, co se na zemi děje.

c.       Protože jsou lidé odjakživa nespokojení, našli se takoví i nad oblaky, jež plynou.

d.      Začali přemýšlet, proč slunce chodí do svého vigvamu jen na noc a kam mizí přes celý den.

e.      Nejsmělejší vyzval stopaře, aby žhavý kotouč sledovali.

f.        Mezitím upletem provazy a do nich pak slunce spoutáme, aby už nikam neutíkalo.

g.      Rozhodli se, že na konci oblohy je místo, kde můžeme slunce lapit.

h.      Trvalo téměř celý den, než tam lovci došli.

i.        Zalehli do úkrytu a čekali, až se slunce přiblíží k otvoru.

j.        Poznali to, jakmile paprsky začaly rozpalovat jejich tváře do ruda.

k.       Konečně bylo slunce tak blízko, že vyrazili z úkrytu.

l.        Než se mohl žhnoucí obr vzpamatovat, byl spoután.

m.    Za chvilku si uvědomil, že je chycen.

n.      Chrlil pouty na všechny strany, aby se pout zbavil.

o.      Jestliže někdo z bledých ustrašenců zasekl motyku do oblohy, vyšlehl blesk a klubko zápasících padalo k zemi.

p.      Bledé tváře se daly opět do čtení, jakoby se nic nestalo.

q.      Rudé tváře visely na dlouhých provazech, jimiž chtěly slunce spoutat, a loučily se se životem.

r.       Velký nepřítel byl však milosrdný a daroval jim zemi.

s.       Tu ucítily, jak klesají na provaze níž a níž.

t.        Když byly všichni na zemi, náčelník pronesl památnou řeč.

XVII.         Utvořte s těmito spojkami souvětí, z nichž vymyslíte příběh o slovanských bozích

 

Jestliže, kdyby, jakmile, aby, protože, ačkoli, kde, přestože, který, jak, že