Národní obrození

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Národní obrození

-    70. léta 18. sol. – 40. léta 19. stol.

-    Česká literatura 1. pol. 19. stol.

-    urychleno rozkladem feudalismu (nástupem kapitalismu), osvícenskými reformami Josefa II. (zrušení nevolnictví a toleranční patent z roku 1781), povinnou školní docházkou

-    velké společenské hnutí:

národně osvobozenecký boj

národní a demokratické uvědomování lidu

formování novodobého českého národa

počátky novodobého kulturního života

označováno jako vzkříšení národa (křísitelé), nebo jako probuzení (buditelé)

-    nositeli hnutí byla česká buržoazie, a inteligence (opora o venkovský lid)

-    zájmy dočasně stejné – demokratický charakter hnutí

Zdroje národního obrození (A. Jirásek: F. L. Věk)

-    revoluční nálada lidu (vrcholí roku 1848)

-    myšlenka slovanské vzájemnosti – posílení národního sebevědomí

-    poezie inspirována lidovou slovesností – sběratelství (Erben, Čelakovský, Němcová,…)

-    lidové zábavné čtení (vzdělávací próza) – vydává Václav Matěj Kramerius v České expedici (Krameriovy c. k. pražské poštovské noviny)

-    činnost drobné venkovské inteligence – učitelů, vlasteneckých kněží (K. V. Rais – Zapadlí vlastenci)

-    loutkové divadlo (i lidové -  Matěj Kopecký)

-    jazykověda – jazyk základním znakem národa

-    obrana českého jazyka a historie (snahy připomenout slavnou minulost, zvláště pak husitskou a posílit tak národní sebevědomí)

-    spisovným jazykem místo latiny se stala němčina, později čeština

Periodizace národního obrození

1. fáze = obranná (převážně vědci) 1770 – 1805

2. fáze = ofenzivní (vědci a básníci) 19.stol. až konec 20. let 19. stol.

3. fáze = vyvrcholení obrozenských snah – 30. až 50. léta 19. stol.

I. fáze národního obrození (1770 - 1805)

-    rozvoj české vědy, přípravné období ® vědecké zkoumání minulosti i přítomného stavu národa, jeho jazyka a literatury

-    roku 1774 vzniká Královská česká společnost nauk – vlastivědné, přírodovědné, dějepisné a jazykovědné vědy – cílem čelit germanizaci, zachránit a obnovit český jazyk

-    vzorem čeština veleslavínská, zavedena povinná školní docházka pro děti nevolníků → přístup ke vzdělání

-    zájem o českou kulturu a dějiny

A.    jazykověda

-    vydána Balbínova Obrana českého jazyka

Josef Dobrovský (1753 - 1829)

-    vůdčí postavou a nejvýznamnější osobností NO

-    „1. světový Čech v nové době“

-    narodil se v Ďarmotech u Rábu (Uhry)

-    studoval na gymnáziu v Německém Brodě a v Klatovech, vystudoval filosofii a teologii v Praze (kněžské povolání však nevykonával)

-    vychovatelem v rodině hraběte Nostice, věnoval se vědecké práci – cesty do Švédska a Ruska

-    Šmilovský: Za ranních červánků – o Dobrovském

-    položil základy: →obrozeneckého hnutí a literatury

→českého spisovného jazyka, ustálení jazykové normy

→české moderní vědy (analytičnost, kritičnost, úsilí o vědeckou pravdu)   např. odmítl pravost Rukopisů a dokázal nepravost zlomku evangelia sv. Marka

→slavistiky

·   Práce jazykovědné

Podrobná mluvnice češtiny (1809)

-    Ausführliches Lehrgebäude der böhmischen Sprache

-    psána německy, 1. vědecká mluvnice

-    navazuje na humanistickou češtinu kralické bible

-    ustálil jazykovou normu – jakýsi úzus – závazný způsob českého vyjadřování

-    navrhl analogickou opravu pravopisu (platí dodnes)

·   Práce slovníkářské

Německo – český slovník

-    Deutsch – böhmisches Wörterbuch

-    k lepší orientaci mezi němčinou a češtinou pro ty, kteří umí lépe německy

·   Práce literárně – historické

Dějiny české řeči a literatury (1792)

-    Geschichte der böhmischen Sprache und Literatur

-    německy, oslava českého jazyka doby veleslavínské (česky mluví šlechta i prostý lid)

-    dějiny jazyka v souvislosti s dějinami literatury (přísně kritický vztah k faktům)

·   Práce slavistické (slavistika = věda o slovanských národech)

Základy jazyka staroslověnského

-    latinsky, 1. vědecká mluvnice staroslověnštiny – jazyk našich prvních literárních památek

·   Práce prozodické

Česká prozodie

-    stať zachycující nauku o rytmičnosti řeči

-    stanovil pravidla českého sylabotónického verše – přízvučnou prozodii – střídání přízvučných a nepřízvučných slabik, nikoli jako v časomíře střídání dlouhých a krátkých slabik

B.    historie

-    vznik Královské České společnosti nauk

František Martin Pelcl (1734 - 1801)

-    profesor na českého jazyka na Univerzitě Karlově a zároveň dějepisec

Nová kronika česká

Gelasius Dobner

-    propagátor kritické metody v dějepisectví

C.    počátky novočeského básnictví

Václav Thám

-    vydává přetisky i vlastní knihy, vliv anakreontské poezie

Básně v řeči vázané (1785)

Antonín Jaroslav Puchmajer

-    sestavil pět almanachů v nichž převažuje národní tvorba

-    zasloužil se o vznik 1. novočeské básnické školy → vlastenecký program (sylabotonický verš, obliba ódy, bajky a eposu)

Sebrání básní a zpěvů

Óda na Jana Žižku z Trocnova

Nové básně

Šebastián Hněvkovský

Děvín – epos o Dívčí válce

D.    počátky českého divadla

-    působivost mluveného slova → vychovávala k vlastenectví

-    zajistit pravidelná česká představení, vytvořit české hry

-    vychovat české herce, vliv na národní uvědomění lidu

-    1. scénami: V Kotcích (1738), Stavovské divadlo (1783), Vlastenecké divadlo – Bouda (1786 – 9; na koňském trhu – Václavské náměstí)

-    překlady klasiků (Shakespeare, Moliére, Schiller) – především Václav Thám

-    veselohry: Masné krámy, Pražští sládciProkop šedivý

-    historické hry: Břetislav a JitkaVáclav Thám

Václav Kliment Klicpera

-    historické povídky a sbírky básní pod názvem Deklamovánky

-    divadelní hry od tragédií po frašky

Divotvorný klobouk, Rohovín čtverrohý, Každý něco pro vlast, Hadrián z Římsů, Zlý jelen

→ Společná zápletka převážně v tom, že postavy se vydávají nebo jsou považovány za někoho jiného

Jan Nepomuk Štěpánek

-    Veselohry a frašky (Čech a Němec)

II. fáze národního obrození – ofenzivní (1805 - 1830)

-    ve světě řádí Napoleon

-    národně osvobozenecké hnutí v Evropě

-    vypracován 1. novodobý český národně – kulturní program

A.    literatura vědecká

-    rozvoj básnického i odborného jazyka, rozšíření slovní zásoby

Josef Jungmann (1773 - 1847)

-    překladatel, jazykovědec, básník, propagátor češtiny

-    narodil se v Hudlicích u Berouna, vystudoval filozofii a práva, působil na gymnáziu v Litoměřicích, poté v Praze na Staroměstském gymnáziu, poté rektor na UK

·   Práce jazykovědné

-    shromáždil a rozšířil slovní zásobu

„Národ žije, pokud žije jeho jazyk, a Čech je ten, kdo mluví a píše česky.“

Slovník česko-německý

-    5 dílů, 120 000 slov, pracoval na něm 40 let

-    čerpal z literárních památek, z řeči lidu a jiných slovanských jazyků (ruština, polština – vzduch, příroda, jablko, chmura, závoj, tklivý)

-    vytvořil novotvary: rostlina, nerost, ozvěna, kyselina, dusík, čtverec

-    podal důkaz, že čeština je jazyk stejně dokonalý jako němčina

-    ze zaostávajícího jazyka se stal jazyk živý, bohatý a uznávaný

-    vznik českého odborného názvosloví (pro přírodní a humanitní vědy)

·   Básnictví a vědecká škola

Rozmlouvání o jazyce českém

-    stať, kulturní program generace

·   Literární historie a teorie

Slovesnost

-    učebnice literární teorie a poetiky + čítanka pro potřeby škol

-    texty od Husa až po současnost

Historie literatury české

-    přehledné dějiny české literatury – obraz bohatství české literatury

·   Básnická tvorba

Oldřich a Božena – 1. česká romance

·   Překlady: Ztracený ráj (J. Milton), Slovo o pluku Igorově

Pavel Josef Šafařík

-    evangelík

Slovanské starožitnosti

-    důkaz starobylosti slovanského osídlení v Evropě

Dějiny slovanského jazyka a literatury ve všech nářečích

-    slovanstvo = jeden národ, slovanské jazyky = nářečí → velikost slovanského národa

Počátkové českého básnictví, obzvláště prozodie

-    požadavek umělecky náročné tvorby

František Palacký (1798 - 1876)

-    zemský historiograf, historik, měl vynikající paměť

-    založil Matici českou – vydávání českých knih

-    aktivně ovládal 10 jazyků, žákem Dobrovského

-    vychovatelem ve šlechtických rodinách, zpracovával rodokmeny (Šternberkové, Kinští, Černínové)

-    zastáncem austroslavismu – chtěl vznik federace a zrovnoprávnění národů v Rak.-Uher.

-    inspiroval Jiráska, Alše, Myslbeka, Smetanu,…

Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě

-    výklad filosofie české historie

-    psáno německy, 5 dílů

-    vychází z husitství, vyzdvihuje svobodu a demokracii

-    vysoká epická kvalita textu

-    viděl zvrat v bitvě u Lipan (1434)

Počátkové českého básnictví, obzvláště prozodie

-    společně s Šafaříkem, vzor české poezie

B.    literatura umělecká

Jan Kollár (1793 - 1852)

-    propagátor slovanské myšlenky v obrozenecké literatuře

-    tvůrce myšlenky slovanské vzájemnosti

-    Slovák píšící česky, evangelík, narozen v Mošnovicích

-    studoval v Bratislavě, Věně, působil jako kazatel v Pešti

-    profesorem slovanských starožitností ve Vídni

-    velký vliv na tvorbu měl jeho pobyt ve Věně

-    všímá si pangermanismu (hrdost německého národa

-    ocitá se v kraji vyhynulých polabských slovanů – rozdíl mezi slavnou minulostí a smutnou přítomností) – názvy slovanského původu v okolí

-    poznává Frideriku Wilhelminu – „Mína“ – zamiloval se do ní a po 17 letech odloučení se vzali, je pro něho symbolem lásky a krásy

Básně (1821)

-    sbírka – elegie, ódy, epigramy, milostná lyrika

-    základ ke skladbě Slávy dcera

Slávy dcera (1824)

-    Slávie = bohyně Slovanů

-    Mína splývá s vybájenou bohyní, symbolem budoucího slovanstva → alegorické představy provázejí básníka po slovanské pravlasti

-    Dante – Božská komedie, Petrarca, Komenský

-    Zone de Texte: „Sám svobody kdo hoden,
svobodu zná vážiti každou
ten, kdo do pout jímá otroky,
sám je otrok.“
rozsáhlá básnická skladba s danou formou

-    předzpěv + 5 dalších zpěvů (původně 3)

Předzpěv

-    téma záhuby polabských Slovanů a žal nad jejich zánikem

-    slovanská vzájemnost, odsouzení germanizace, víra ve slavnou budoucnost Slovanů a humanismus

-    forma elegie (žalozpěv) – žal a monumentální zpěv o slavné budoucnosti

-    psal časomírou – střídání dlouhých a krátkých slabik → dlouhá = dlouhá samohláska, dvojhláska nebo samohláska před skupinou souhlásek

-    stopa:   daktylská    ¾ U U

spondejská  ¾  ¾

neúplná      ¾ Ù                    (daktylská a spondejská jsou časově stejné)

-    časoměrná prozodie je spojení hexametru (6 úplných stop = 1 verš) a pentametru (5 stop – 4 úplné + 2 neúplné tvořící jednu úplnou) → elegické dvojverší

„Aj, zde leží zem tu před okem mým slzy ronícím

  ¾  U U ç ¾  ¾ç¾   U   Uç ¾   ¾  ç¾  U Uç¾ ¾ç

někdy kolébka, nyní národu mého rakev.“

 ¾   U Uç¾  U  Uç ¾ Ùç¾UUç¾ U  Uç¾ Ù

Zpěvy (oddíly) (1832 - 1852)

-    3 zpěvy po 50 znělkách

-    přes 600 vlasteneckých a milostných znělek

-    lyrické jádro se proměnilo ve skladbu lyricko – epickou

-    hluboký vlastenecký a milostný cit spjatý se slovanskými a všelidskými ideály, později zavaleny nenávistí k útlaku (mytologické, archeologické a historické úlohy)

-    epickou složka spojuje postava Míny – ideální Slovanky, jeho milenky

„Pracuj každý s chutí usilovnou na národu roli dědičné.

Cesty mohou býti rozličné, jenom vůli mějme všichni rovnou.“

→ výzva k práci pro národ a ke svornosti

„Co z nás Slávů bude o sto roků?“ → předvídá slavnou budoucnost, slovanská kultura a věda se stanou vzorem i pro jiné

-    milostné znělky se vztahují k Míně

1. zpěv – Sáva

2. zpěv – Labe, Réna a Vltava                     → většinou řeky na slovanském území

3. zpěv – Dunaj

4. zpěv – Léthé (nebe)

5. zpěv – Acherón (peklo)

O literárnej vzájemnosti mezikmeny a nářečími slovanskými

-    všeslovanské myšlenky, panslavismus

-    představa zvláštní kulturní vzájemnosti

Narodnie zpievanky

-    sběratel slovanských lidových písní

František Ladislav Čelakovský

-    syn chudého tesaře ze Strakonic

-    působil jako vychovatel a redaktor – Pražské noviny, Včela

-    folklorista a sběratel

-    působil jako profesor slavistiky ve Vratislavi a v Praze

Slovanské národní písně (1822 - 1827)

-    v českém překladu, 3 svazky

Mudrosloví národu slovanského v příslovích (1851)

-    monumentální sbírka lidových rčení a pořekadel

Ohlas písní ruských (1829)

-    ohlasová poezie (tvorba v duchu lidové slovesnosti)

-    vyjádření slovanské myšlenky, inspirace ruskou lidovou slovesností (byliny – zpěvy o činech dávných bohatýrů) – přetváří je a dokresluje

-    vychází z bohatýrské minulosti – Ilja Muromec a Čurila Plenkovin

-    vítězství Rusů nad Turky, Rusové na Dunaji, vítězství nad Napoleonem – Velká Panychida

-    převažuje epika nad lyrikou

-    kompoziční paralela: sokol a tři jestřábi – dobrý junák a tři tataři

-    Muromec jako mstitel bezpráví, tónická prozodie

„Vzav se tu odněkud kůň vyjíždí,      teze

on nevyjíždí, on větrem letí“             antiteze

-    opakovací figury – anafora, epifora

-    rusismy (mládec)

Ohlas písní českých (1839)

-    zachycuje ráz českého lidového života, humor, satira, ironie

-    nenávist k útlaku (Vrchní z Kozlova, Český sedlák), oslava husitského vojevůdce (Prokop Holý), balada v lidovém tónu (Toman a Lesní panna)

-    převaha lyriky

-    Radost a žalost, Dárek z lásky, Dobré naučení, Pocestný

Rukopisné padělky…RKZ (Rukopis královédvorský a zelenohorský)

-    rukopisné padělky, jenž jsou svým písmem a jazykem mylně zařazovány do českého literárního středověku

-    označovány za mystifikaci, byla dokázána jejich nepravost

-    spory o Rukopisy rozvířeny v 80. letech 19. stol. – zapojili se T. G. Masaryk (filosofie), J. Gebauer (filologie), Jaroslav Goll (historik) a Jaroslav Vlček (literární kritik)

-    měly dokázat starobylost naší kultury (touha po velkých eposech) a posílit tak národní sebevědomí – projev vlastenectví

-    básnicky cennými díly 1. pol. 19. stol.

-    inspirovaly Zeyera, Smetanu, Mánesa, Alše

Rukopis královédvorský (objeven 1817)

-    nalezen ve věži kostela ve Dvoře Králové

-    označen za památku z konce 13. stol. – objeven Václavem Hankou

-    1261 veršů, z toho 2 skladby lyricko – epické, 6 lyrických a 6 epických

-    naznačuje, že jde jen o malý zlomek z rozsáhlého kodexu

Rukopis zelenohorský

-    anonymně zaslán Národnímu muzeu roku 1818

-    nalezen na Zelené hoře u Nepomuku, označen za památku z 10. stol.

-    obsahuje v 111 desetislabičných verších část básně nazývané Sněm a skladbu Libušin soud

III. fáze národního obrození – vyvrcholení (1830 - 1848)

-    mezi dvěmi revolucemi

-    odpor k útisku a absolutismu

-    spjato s J. K. Tylem a K. J. Erbenem

-    počátky realismu – K. H. Borovský, B. Němcová; romatismu – K. H. Mácha

-    rozkvět literatury, divadla, publicistiky, poezie, satiry, venkovské prózy

 

Josef Kajetán Tyl (1808 - 1856)

-    narodil se v Kutné Hoře, tvůrce českého realistického dramatu

-    nedokončil filosofii kvůli divadlu, ve svých myšlenkách osvícencem

-    novinářem, redaktorem (Květy, Sedlské noviny)

-    řídil Stavovské divadlo, později ale vykázán z Prahy → zakládá kočovnou společnost – píše vlastní hry i překlady

-    hercem, dramatikem a autorem her, povídkář

-    zemřel v bídě v Plzni, ale jeho pohřeb byl velmi slavný

-    organizátorem českého společenského života (bály, besedy, recitace)

Povídky

Chudí lidé – o chudobě obyčejných lidí

Dekret kutnohorský – aktualizace historického námětu

Rozervanec – těžký život umělců, zřejmě Máchy

Poslední Čech

-    pokus o novodobý český román, výchovný

-    idealizující, částečně sentimentální

-    kritizoval jej K. H. Borovský – označil dílo za povrchní

-    Starý hrabě Veleský si myslí, že je posledním Čechem, protože jeho syn Jaroslav se poněmčuje – je raněn a na lůžku přemýšlí. Tak se z něj opět stává vlastenec.

Dramata

Pražský flamendr

Paličova dcera

Paní Marjánka, matka pluku

Fidlovačka

-    fraška se zpěvy, které zpívá slepý houslista Mareš – píseň Kde domov můj – poprvé zazněla roku 1834

-    švec Kroutil má spor s Máselnicí Mastílkovou (poněmčená)

Hry historické

Jan Hus

-    Tyl mu dal do úst požadavky a cíle národa současnosti

-    Husovi přátelé (Jeroným, Jan Žižka, Hanuš z Chlumu) a nepřátelé (Štěpán Páleč, císař Zikmund, kardinál Petr Angely)

Kutnohorští havíři (1847)

-    sociální drama

-    historické drama vyjadřující ideály let 1847 – 1848

-    bouře havířů v Kutné Hoře koncem 15. stol. – střety smíchovských dělníků ve 40. letech 19. stol.

-    svět havířů (Opat – starší havíř usilující o dohodu s panstvem; Vít – mladší havíř radikálnější, bojovnější) a panstva (Beneš z Wiethmiele, Mincmistr – krutý, mstivý, sebevědomý)

Dramatické báchorky

Jiříkovo vidění

Strakonický dudák aneb Hody divých žen

-    báchorka, pohádková hra

-    morální aspekt, Láska Dorotky a Švandy, Švandova cesta do světa za penězi, návrat

-    Kalafuna – český houslista, vlastenec, obětavý, touha po domově

-    Kordula – Kalafunova žena, pečlivá matka, svárlivá, dobrosrdečná

-    Dorotka – dcera hajného Trnky, moudrá, obětavá, věrná, statečná

Cizí svět zachycen zápornými postavami

-    Ocilka – zběhlík, prospěchář, příživník, zbabělec, „světový Čech“ bez vztahu k vlasti – nebezpečí odrodilství

-    pohádkové postavy: král Alenoros, princ Alamír – strnulost, nepřirozenost, marnivost, kontrast s českým prostředím

-    svět víl – neskutečné postavy (Rosava – Švandova matka, očarovala dudy, zosobnění české přírody, matka – ochránkyně, ochránkyně - vlast)

-    Švanda – ústřední postava

-    podnikavost, dobrosrdečnost, ale také přílišná touha po penězích, důvěřivost, lehkomyslnost, snadno podléhá cizím vlivům, kolísá ve vztahu k Dorotce

-    jeho charakter se vyvíjí směrem k dobru

-    charakterizující jazyk – český lidový (Kalafuna, Švanda), světácký (Ocilka), poetický (víly)

-    oslava českého lidu, jeho síly, lásky, obětavosti, vlastenectví

-    varování před odrodilostí, přílišnou touhou po penězích

 

Karel Jaromír Erben (1811 - 1870)

-    narodil se v Miletíně v podkrkonoší v písmácké rodině – otec švec, matka učitelka

-    Gymnázium v Hradci Králové, poté filosofická fakulta a práva v Praze

-    přítel Palackého, odpůrce Karla Hynka Máchy (blízké otázky, odlišné odpovědi)

-    archivářem města Prahy, sekretářem Českého muzea, historik (vydával edice starých děl – vydal spisy Mistra Jana Husa)

-    novinářem (Pražské noviny), sběratelem (pohádky, povídky), vydavatel

-    inspiroval mnoho dalších umělců: malíře (Mikoláš Aleš, Josef Mánes, Jan Zrzavý), hudebníky (Zdeněk Fibich, Antonín Dvořák), Divadlo Semafor

Prostonárodní české písně a říkadla (1834)

-    „Čtyři rohy, žádné nohy, chodí to.“ (dveře)

100 prostonárodních pohádek a pověstí slovanských v nářečích původních (1865)

-    Slepička a kohout, Dlouhý, Široký a Bystrozraký, Hrnečku vař,...

Kytice z pověstí národních (1853)

-    vychází z lidové balady, české báje a mýtu

-    obraz dávných názorů a představ o lidském životě

-    klasická balada

-    boj člověka s přírodou, s nadpřirozenými silami (bezmocnost), základní vztahy mezi lidmi – narušení vztahů – konflikt

-    v popředí mateřská láska, vina a trest – často krutý a neúměrný

-    hlavní druhy lidové epiky – pohádka, pověst, legenda, převaha balad

-    přesný stavební základ (13 básní) – vzájemný vztah

-    čas měřen kolovrátkem

-    Kytice – úvod …v baladách uprostřed motiv národního smutku a naděje (matka - vlast)

-    Věštkyně – závěr

-    Poklad, Dceřina kletba – mateřská vina

-    Polednice, Vodník – boj s nadpřirozenými bytostmi

-    Zlatý kolovrat, Záhořovo lože – motiv dobra a zla, legendárnost

-    Štědrý den – tajemné roční období, zvyky, obyčeje, kouzelná moc a s ní spojený osud dívek – štěstí X smrt; 5 zpěvů (částí), 1. a 5. variací

-    Věštkyně – alegorická politická koncepce – jistota a budoucnost národa, nabádá národ k jednotě („Dokud jednou chodívati branou nebude tvrdí český lid,…dotud bude český národ neštědřen a bez naděje.“) – připomíná příběh o Svatoplukovi a jeho synech (vlastenectví)

-    Holoubek – romantická příroda, krása české krajiny; žena otráví svého muže, aby si mohla vzít jiného, nakonec spáchá sebevraždu

-    Jazykové prostředky

-    stručnost, zkratkovitost, názornost

-    znaky lidovosti, spjato s obsahem

-    popis osob: „malá, hnědá, tváře divé, pod plachetkou osoba…“

-    obraz krajiny: „okolo lesa pole lán…“

„na topole nad jezerem…“

-    dramatičnost, gradace, tragika, založeno na dialogu

-    metafora – přenesení pojmenování na základě podobnosti

-    metonymie – přenesení pojmenování na základě věcné souvislosti

-    apostrofy – oslovení (řečnická figura)

-    anafory – opakování slov na začátku veršů

-    přirovnáni i antiteze (přirovnání protkladem)

-    zvukomalba

-    Vývoj balady

-    lidová balada – Tři dcery, Išli hudci horou

-    klasická balada – Karel Jaromír Erben

-    vlastenecká balada – Jan Neruda

-    sociální balada – Jaroslav Vrchlický (Selské balady), Petr Bezruč, Jiří Wolker