Světová literatura 1900 - 1914

§  anexe Bosny a Hercegony
§  v Africe má vzniknout nový stát židů
§  mnohonárodnostní Rusko
o   zaostalá feudální země
o   demonstrace
§  rozpoutání 1. světové války
§  ekonomika
o   období prosperity, růst, významné objevy
o   noční osvětlení – bary, kulturní život
o   rozvoj aut a letectví
§  1 sv. válka – válka hladu, ale kvete kultura – „Belle époque“ = krásné období – spousta nových avantgardních směrů – futurismus, kubismus, expresionismus, surrealismus
§  FUNKCIONALISMUS
o   v architektuře
o   důraz na funkčnost
o   jednoduchost
o   odstranění výzdoby
o   Bauhaus (německá škola moderní architektury)
§  KUBISMUS
o   rozklad objektu na zákl. geometrické tvary
o   deformace barev a tvarů
o   v malířství Picasso, Braque
o   v literatuře – jazyková realita se rozloží na stavební prvky (slova) – z nich nová básn. skutečnost
o   Apollinaire, Cocteau
§  FUTURISMUS
o   odpor k tradici
o   úcta k moderní civilizaci, velkoměstu, technice
o   dynamičnost, rychlost
o   rozvíjení architektury – Bílkova vila
o   Itálie a Rusko
§  CIVILISMUS
o   odpoutaní od tradičního pojetí literární tvorby
o   obdiv k novým technologiím, k moderní civilizaci
§  osvobozená slova – nahodile umístěná podstatná jména, přídavná jména nejsou, slovesa jen v infinitivu. zrušení  interpunkce
§  umělecký manifest –
§  kalambúr - slovní hříčka založená na zvukové podobnosti významově různých slov
§  KUBOFUTURISMUS
o   něco mezi futurismem a kubismem; KUBUS=krychle
o   polytematičnost (uvolnění dějových souvislostí, spontánní proud představ), prolínání časových rovin, báseň postrádá logiku, asociace - spojování slov vzdálených významů, kaligramy- báseň je geometricky uspořádána - působí jako obraz
o   hlavní větev ruského futurismu
§  Z. Freud – jeho psychoanalýza – pohlavní/sexuální touhy všechno řídí
§  A. Einstein – obdivován; teorie relativity
§  válka žene kupředu
o   medicína
o   rozvoj letectví
o   rozvoj materiálů
Filippo Tommaso Marinetti (1876-1944)
§  italský básník, novinář, politik
§  inklinace k politice B. Mussoliniho
§  1909 – Manifest futurismu (téma militarismu, oslava agresivních instinktů, sklon k radikalismu)
§  básn. almanach Osvobozená slova

Guillaume Apollinaire (1880-1918)
§  francouzský avantgardní básník, prozaik, dramatik
§  průkopník moderního básnického jazyka
§  obviněn z krádeže Mona lisy
§  v 1. světové válce těžce zraněn → špa. chřipka
tvorba:
§  experimenty (forma i obsah)
básn. sbírky:
§  Alkoholy (báseň Pásmo = manifest modernismu)
o   polytematičnost = uvolnění dějových souvislostí, spontánní proud představ), prolínání časových rovin
o   asociativní metoda – metoda volné asociace- volný verš
o   odstranění interpunkce
§  kaligramy
o   = básně kreslené do obrazce
o   vliv kubismu a futurismu → kubofuturismus (mozaika pohledů na tutéž věc)
§  drama Prsy Tiresiovy
o   kořeny absurdního dramatu
§  význam Apollinairovy tvorby:
o   rozbíjení tradičních forem
o   polytematičnost
o   hra se slovy, asociativnost
o   vyslovuje vlastní pocit (x popis vnějšího světa)
Ruský kubofuturismus
Vladimír Majakovskij (1893-1930)
§  jazyk. experimenty
§  reformátor klasického ruského verše
§  intimní lyrika, politické pamflety  (po VŘSR)
§  sebevražda
§  "...Jak se říká, incident skončen. Loďka lásky ztroskotala o život. Jsem s životem vyrovnán a zbytečný je součet vzájemných trampot, trpkostí a psot..."
poémy:
§  Oblak v kalhotách
§  Flétna – páteř
o   metafory, pointa
o   epigonem – J. Kainar
Velemír Chlebnikov (1885-1922)
§  zaumný jazyk = ozum; tedy řeč za hranicemi rozumu
§  nápodoba zvuků přírody
§  jazyk založený na zvucích, estetický účinek (potěšení ze zvuku, nové fonetické možnosti jazyka)
§  palindrom - slovo, věta, číslo nebo melodie – lze ji číst v libovolném směru a má vždy stejný význam
§  dílo:
§  Noc v zákopech
§  Zakletí smíchem
Alexandr Blok  (1880-1921)
§  dramatik, básník
§  2. generace ruského symbolismu
§  sociální otázky
expresionismus
§  opak naturalismu
§  skutečnost zevnitř, sugestivní výraz
§  projevy lidské psychiky
§  zoufalství, prázdnota, morbidita
§  Johannes Becher
§  Gottfried Benn
o   antologie expresionistické poezie – Soumrak lidstva
§  Georg Trakl
o   básn. sb. Šebestián ve snu
§  VÝTVARNÉ UMĚNÍ:
o   Edvard Munch (Výkřik)
o   Egon Schiele (Matka s dvěma dětmi)
dadaismus
§  1916 – Curych
§  literární klub Kabaret Voltaire
§  základní principy:
§  využití náhody, nelogičnosti
§  nesmysl, absurdita, mystifikace
§  odpor k civilizaci, k válce
§  odmítání inspirace podvědomím (x surrealismu)
Tristan Tzara (1896-1963)
§  rumunský původ
§  Švýcarsko, Francie
§  1920 manifest dadaismu: Manifest o lásce slabé a o lásce hořké
§  automatické texty (využití i v surrealismu)
sbírky:
§  Kalendářní biograf abstraktního srdce
§  Dvacet pět básní
§  div. představení Zapomenete na mě (…setkání šicího stroje a deštníku na pitevním stole…)
Kurt Schwitters
§  tzv. fonetická sonáta (stavební materiál zvuk x slovo)
Christian Morgenstern (1871-1919)
§  inspirace pro dadaisty
§  jazyk = básnický nástroj
§  vtip (rozpor mezi gramatikou a sémantikou)
§  groteskní lyrika, hra s absurdními jazykovými tvary (Rybí zpěv)
sbírky:
§  Šibeniční písně
§  Palma Kužel
§  dadaismus
o   umělci – výtvarníci i autoři poezie
o   po roce 1923 – konec aktivity
o   uvedení  do krajnosti → proměna v surrealismus
o   POZORdadaismus nepracuje s podvědomím!!!
surrealismus
§  20. léta 20. století
§  první umělecký projev = Magnetická pole (psychický automatismus)
§  1924 – MANIFEST SURREALISMU
§  André Breton
§  fantazie a imaginace nezávislé na vnější realitě
§  vliv psychoanalýzy
§  charakteristické rysy:
o   inspirace: sny, halucinace
o   hra, nahodilost
o   černý humor
o   provokace
o   spontánnost, obrazotvornost
o   prácese surrealistickým objektem
§  1929- DRUHÝ MANIFEST SURREALISMU
§  André Breton
§  do služeb revoluce
§  po 1. sv. válce – radikální postoje, tíhnutí k marxistické ideologii
André Breton (1896-1966)
§  francouzský básník, umělecký teoretik
dílo:
§  Bělovlasý revolver
§  Bláznivá láska
Paul Eluard (1895–1952)
§  francouzský básník
§  komunista, 1936 rozchod se surrealismem
dílo:
§  Veřejná růže
o   milostná lyrika
 
pomohl vám text?   
 
 

 

Video :

SOMEWHERE IN TIME 1900. A HUNDRED AND FIFTEEN YEAR OLD FILM MADE NEW. Mainly Munich and Berlin in Germany. Some clips may be slightly later. Over Two Million FB viewers have been moved by my film edit, experiencing a surreal mixture of emotions that few have been able to fully describe. It was colored about 10 years ago but I've now digitally sharpened it as well as removed dust and grain to give an even better experience. Truly magical, moving footage that I've cut and edited to my favorite piece of orchestral music. The original film which I took the footage from is very much darker and also depicts a large amount of military segments. I decided that I did not want this to be a history or politics lesson, there are plenty of those already out there. No, instead I wanted to edit this to show the positivity and pride of the everyday people in their day to day lives as they reflect the simple beauty of that time period on a human level. Clearly, like today, some seem richer than others, there was poverty and wealth side by side yet all of them seem to display a sense of dignified purpose often missing in today's world. All these forgotten souls are left rotting on old grainy dark films often with somber depressing music thrown over. It's my belief that they deserve better. Beautiful music and beautiful images presented in the right way can be incredibly emotive and powerful and I felt that this was needed in order to properly transport the viewer back through time and really ''feel'' what it was like. I've worked hard to convey that sense of splendor and make people see and feel that a sunny day then looked just like a sunny day today. These people lived, loved, laughed and cried and had real lives. They did not live in darkness with grey skies and grainy mist as we are often used to seeing on decaying films The wonderfully emotive music I've used is the soundtrack from the movie 'Somewhere In Time' and was written by Film Composer John Barry, not to be confused with 'The Eighteenth Variation of Sergei Rachmaninoff's Rhapsody on a Theme of Paganini' which also runs throughout the film. Savor this as you watch it. All these people whose lives were just as important to them in their time era as we think ours our now. I noticed how happy they seem to be going about their business and I tried to study different characters.... who were they?... what was their story? Watch the woman adjusting her hat for example at the end of the film. She seems very concerned about her image as she proudly sports the latest fashion..and notice how happy the kids are playing in the street. The more you study these people the more it will fascinate you. Their lives are less complicated than ours in terms of technology but you can clearly see the overwhelming community spirit here without video games, TV or computers. Somewhere in time, all gone forever..all just ghosts....yet frozen here for you to glance upon as if through some magical time machine window. Enjoy,

Zveřejnil(a) Paul Hardy Phoenix dne 30. duben 2015