Názory

 
 

Co je úkolem školy? Poskytnout dítěti prostor pro zdravý rozvoj. Společnost je tvořena lidmi, které do značné míry formuje škola. 

 Školství má spoustu problémů - pokud se všichni budou obávat vyjádřit své názory, pokud je někdo neřekne nahlas, pokud shrbím hřbet, změna prostě sama od sebe nenastane!

Někdo se pokoušel 'malými krůčky', ale po 27 letech od revoluce se na většině škol, v systému jako celku nezměnilo téměř nic.......já si přeji lepší systém pro naše děti......aby mohly vyrůstat důstojným způsobem, aby se mohly rozvíjet mnohem více, než jim systém dovoluje. 

 
 
Co je důležité ve vzdělávání:
 

Jaromír Kerray Matýšek Připadá mi, že v podstatě všichni učitelé, kteří mě učili, a kteří se snažili o nějakou formu 'výuky k občanství', v podstatě měli všichni nějaké problémy se systémem, s rodiči nebo dokonce i se studenty, kteří projevovali nelibost, když nestačilo se jen něco nabiflovat.

Jakmile totiž přišla řeč na témata, která jsou osobní, společenská, nutně i politická, začaly se odkrývat otázky deklarovaných hodnot a rozpory s uplatňováním těch hodnot v praxi, a to prakticky jistě dřiv nebo později narazí na nějaká nepříjemná tabu.

Jako mávnutím proutku může totiž být při výuce zpochybněno vše, co si myslíme. Spolu s učiteli zkoumáme, jak to ve světě skutečně je - ať už jde o společnost a její historii a uspořádání, struktury matematiky, bezobratlé - nebo třeba zavedené mocenské vztahy. To se ale až překvapivě silně nelíbí lidem s ideologickou agendou v některé z oblasti.

Z podobných důvodů se imo na základní škole vlastně nic systematicky neučí o tom hlavním nástroji, který má každý člověk k dispozici, o vlastní mysli, o strukturách, které tímto nástrojem udržujeme a tvoříme, a o způsobech, jak se o svou mysl starat.

Jsou učitelé, kteří dokážou předávat tyto lidsky důležité poznatky bez ohledu na předmět, a obrovské díky jim za jejich odvahu a trpělivost, ale panuje u nás až překvapivě malá ochota shodnout se vůbec i na nějakém neutrálním standardu ohledně hodnot, které chceme jako národ prakticky zastávat.

Proto je tak těžké učit ty důležité věci - mění žákům náhled na svět a mimo jiné zpochybňují nezaslouženou moc a bourají nepodložené názory. O to nikdo s nezaslouženou mocí a nepodloženými názory nestojí.

Respekt těm, kdo učit důležité věci umí, ví, proč to dělají, a i přes odpor v tom pokračují.